Banken, financiële dienstverleners en verzekeringen bieden een brede waaier van diensten aan hun klanten. Deze dienstverlening zal in de toekomst in toenemende mate digitaal verlopen, in rechtstreeks contact met de klant, waarbij het kantoor en de administratieve diensten ontlast worden en zich meer op klantencontact en -advies kunnen toespitsen.
Robuuste oplossingen voor documentbeheer en archivering vormen een basispeiler om de digitale documentenstroom te organiseren. De archieven kunnen cloudgebaseerd werken en beantwoorden aan de strengste veiligheidsvereisten. Integratie van dit archief met bank- en verzekeringsapplicaties is mogelijk, zodat consultatie vanuit deze applicaties plaatsvindt. Ontsluiting naar de verkooppunten en de consument via veilige webportalen zorgt voor een digitale transformatie die een heleboel papierprocessen uitschakelt. Ook voor het ondertekenen van documenten wordt digitaal gewerkt, dat kan immers zowel met de elektronische identiteitskaar (eID) als diverse alternatieve systemen. De klant kan trouwens ook van thuis uit de documenten op een laagdrempelige manier ondertekenen.
Het verzenden van documenten naar de consument gebeurt eveneens digitaal. Klanten kunnen zelf via een portaal instellen hoe ze de documenten wensen te ontvangen. Via e-mail of systemen zoals Doccle en POM. De digitale omzetting blijkt een groot succes. De instellingen boeken meteen succes in de digitale vernieuwing:
- klanten zijn tevreden over de extra dienstverlening
- grote kostenbesparing