Moderne digitale dienstverlening

De digitale levering van patiëntenfacturen kadert in een strategie van moderne dienstverlening en maximale zorg voor onze patiënt.

olv-marc_van_uytven

Marc Van Uytven, Algemeen Directeur

Maximale zorgkwaliteit en patiëntveiligheid

Het project past perfect in de strategie van het OLV-Ziekenhuis waarbij een goede en moderne zorgverlening wordt aangeboden met een maximale kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid.

Specifieke objectieven voor het Ziekenhuis

  • Toenemende digitale communicatie met patiënt, van reservatie over opname tot ter beschikking stellen van patiëntgegevens.
  • Moderne digitale factuurlevering: modern, milieuvriendelijk en efficiënt.
  • Digitale levering die beantwoordt aan alle wettelijke en beveiligingsvereisten.

Baten voor patiënt

  • Patiënt vindt alle facturen vlot terug.
  • Factuur betalen verloopt eenvoudiger.
  • Patiënt krijgt digitaal bericht van nieuwe factuur.
  • Deze dienstverlening is gratis.
  • Aflevering in portaal Doccle dat gebruiker toegang tot facturen van andere leveranciers biedt via één interface

Opstart

  • Instappen in digitaal systeem is volledig vrijwillig. Reeds na enkele maanden duizend aangesloten patiënten en eerste vierduizend facturen.
  • Patiënten ontvangen na opname proactief emailbericht met vraag tot aansluiting voor elektronische factuur. Patiënt voert dit uit met een minimum aantal clicks en activeert systeem op veilige manier.

Evoluties

Op dit moment gelden er nog wettelijke beperkingen: getuigschriften moeten als papieren factuurbijlage worden verstuurd. OLV-Ziekenhuis werkt samen met Christelijke Mutualiteiten rond een project om digitale verzending ervan mogelijk te maken.

De patiënt vindt alle informatie terug op de website van het ziekenhuis.